Στις προοπτικές ανάπτυξης και την δυναμική του Λιμένα Ελευσίνας, στις δράσεις του Οργανισμού για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος καθώς και στην σημασία της συμπόρευσης της πόλης με το λιμάνι της, αναφέρθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.Ε. ΑΕ, κ. Απόστολος Καμαρινάκης, Υποναύαρχος (εα) και Πολιτικός Μηχανικός, σε συνέντευξη του στην εφημερίδα “Θριάσιο”
Παρακάτω ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Καμαρινάκης, όπως δημοσιεύθηκε στο σχετικό τεύχος της εφημερίδας “ΘΡΙΑΣΙΟ” (Δείτε εδώ ) και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του εντύπου (Δείτε εδώ )
“Ρότα εκσυγχρονισμού και εξωστρέφειας έχει χαράξει ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ, ώστε να πάψει ο κόλπος της Ελευσίνας να είναι η “πίσω αυλή” του Πειραιά και να ξεπεραστούν παθογένειες του παρελθόντος.
“Τα λιμάνια αποτελούν πηγή ευημερίας, πλούτου και δημιουργίας θέσεων εργασίας, συνεπώς κάθε πόλη με λιμάνι θεωρείται προικισμένος τόπος. Γι΄ αυτό και στόχος του Ο.Λ.Ε. ΑΕ είναι να αναδειχθεί ο Λιμένας Ελευσίνας σε ένα εκσυγχρονισμένο λιμάνι που θα ανταποκρίνεται στις προκλήσεις της σύγχρονης ναυτιλίας, να αναπτυχθούν νέοι «λιμενικοί δρόμοι» και να αξιοποιηθούν δυνατότητες που στο παρελθόν αγνοήθηκαν, με σεβασμό στον Άνθρωπο και το Περιβάλλον” υποστηρίζει ο ο κ. Καμαρινάκης.
Το έργο του Ο.Λ.Ε. ΑΕ είναι πολύπλευρο και σύνθετο, καθώς στην δικαιοδοσία του εντάσσεται, εκτός του εμπορικού λιμένα, μία εκτενής ακτογραμμή – από τον Σκαραμαγκά στον Δήμο Χαϊδαρίου, τον Δήμο Ασπροπύργου, τον Δήμο Ελευσίνας μέχρι και την Πάχη του Δήμου Μεγαρέων- όπου συνυπάρχουν μεγάλες βιομηχανίες, διυλιστήρια, ναυπηγικές μονάδες, αλιευτικά καταφύγια και μαρίνες αναψυχής.
Απομάκρυνση ναυαγίων από τον κόλπο της Ελευσίνας
Στις κορυφαίες προτεραιότητες του Οργανισμού είναι η απομάκρυνση των ναυαγίων και επικίνδυνων-επιβλαβών πλοίων από την περιοχή αρμοδιότητας του, με στόχο την διασφάλιση της ακώλυτης ναυσιπλοΐας και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Σε αυτόν τον τομέα τα τελευταία 2,5 χρόνια έχει γίνει σημαντικό έργο. Από τον Ιανουάριο του 2020 μέχρι σήμερα, απομακρύνθηκαν συνολικά 13 ναυάγια και επικίνδυνα- επιβλαβή πλοία, ενώ για πολλά έτη δεν είχε ολοκληρωθεί ουδεμία οριστική απομάκρυνση ή ανέλκυση ναυαγίου.
Ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ συνεχίζει μέχρι σήμερα αδιαλείπτως την διεξαγωγή διαγωνισμών για την εκποίηση, ανέλκυση και οριστική απομάκρυνση επικίνδυνων-επιβλαβών πλοίων και ναυαγίων. Μία πολύπλοκη και χρονοβόρο διαδικασία.
“Προσπαθούμε να απομακρύνουμε όλα τα ναυάγια, να καθαρίσει ολόκληρος ο κόλπος της Ελευσίνας και κυρίως ο όρμος της Βλύχας” αναφέρει ο κ. Καμαρινάκης υπογραμμίζοντας ότι “το πρόβλημα είναι τα παλαιά πλοία, που έχουν εγκαταλειφθεί εδώ και χρόνια στον κόλπο της Ελευσίνας και προορίζονταν για διάλυση στα δύο ναυπηγεία-διαλυτήρια, που λειτουργούσαν παλαιότερα στην περιοχή και έκλεισαν, ενώ αποτελεί πάγιο αίτημα όλης της τοπικής κοινωνίας να μην επαναλειτουργήσουν.
Στην πλειονότητά τους τα παλαιά εγκαταλελειμμένα σκάφη είναι ανασφάλιστα, καμία ασφαλιστική εταιρεία δεν προβαίνει σε ασφάλιση ναυαγίου, με συνέπεια ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ να επωμίζεται οποιαδήποτε ζημία προκαλείται. Οι διαδικασίες για την απομάκρυνσή τους είναι χρονοβόρες, ενώ το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο από το 2001 χρήζει στοχευμένων νομοθετικών διευκρινίσεων προκειμένου να επιλυθούν επί μέρους διαδικαστικά ζητήματα που δυσχεραίνουν το έργο της απομάκρυνσης”.
Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ο.Λ.Ε. ΑΕ, αποτελεί μεγάλο μειονέκτημα για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με ισχυρή ναυτιλιακή παρουσία διεθνώς (ο ελληνόκτητος στόλος συνιστά άνω του 60% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης), να μη διαθέτει ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, “πράσινο διαλυτήριο” στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.
“Το μείζον πρόβλημα – τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Καμαρινάκης – είναι ότι δεν υπάρχει διαλυτήριο πλοίων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα το κόστος ανέλκυσης των ναυαγίων και μεταφοράς των επικίνδυνων πλοίων για διάλυση τους στην Τουρκία να είναι ασύμφορο. Παρότι η κυκλική οικονομία προωθείται πλέον και νομοθετικά, δεν προβλέπονται διατάξεις για την ανακύκλωση των πλοίων και δεν υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για την θάλασσα όπως για την στεριά. Συνεπώς, θα πρέπει να διερευνηθεί η πρόβλεψη για την δημιουργία μονάδας διάλυσης πλοίων σε κάθε ενεργό Ναυπηγείο, που θα λειτουργεί ως “πράσινο διαλυτήριο” σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ”.
Χρηματοδότηση μέσω του Προγράμματος “Γαλάζιο Ταμείο”
Για τα επιμέρους προβλήματα στο ζήτημα της απομάκρυνσης των ναυαγίων ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ έχει ενημερώσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επισημαίνοντας την αναγκαιότητα χρηματοδότησης από το “Γαλάζιο Ταμείο” για την σύνταξη αναλυτικής μελέτης που θα εξετάσει συνολικά το θέμα, καθώς και την σημασία σύγκλισης σύσκεψης με συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων προκειμένου να εξευρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση.
Από την πλευρά του το ΥΝΑΝΠ, αποδεικνύοντας έμπρακτα την ευαισθησία του σε θέματα προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος, προχώρησε με σχετική απόφαση του Υπουργού, κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, σε αυτοψία στο ημιβυθισμένο “SLOPS”, το οποίο λειτουργούσε ως διαχωριστήρας πετρελαιοειδών αποβλήτων από τα πλοία στην Κυνόσουρα και παραμένει εγκαταλελειμμένο για χρόνια στην Βλύχα. Οι σχετικές ενέργειες της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, έχουν τον χαρακτήρα του επείγοντος και υλοποιούνται στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας, που συνυπέγραψε τον περασμένο Μάιο ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ με το “Πράσινο Ταμείο”, ώστε να αξιοποιηθούν άμεσα διαθέσιμοι πόροι του προγράμματος “Γαλάζιο Ταμείο” για την απομάκρυνση των ναυαγίων από τον κόλπο της Ελευσίνας.
Ένταξη Λιμένα Ελευσίνας στο δίκτυο GREEN AWARD
Στις επιμέρους δράσεις του Οργανισμού για την προστασία του περιβάλλοντος διακρίνεται και η ένταξη του Λιμένα Ελευσίνας στο διεθνές δίκτυο GREEN AWARD.
“Η θάλασσα της Ελευσίνας είναι ένας κλειστός κόλπος και στόχος του Ο.Λ.Ε. ΑΕ είναι να προσελκύσουμε “πράσινα” πλοία, συμβάλλοντας στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας” επισημαίνει ο κ. Καμαρινάκης.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Λιμένας Ελευσίνας είναι το πρώτο δημόσιο λιμάνι της χώρας που εντάσσεται στο GREEN AWARD, τον παγκόσμιο φορέα που προάγει υψηλά πρότυπα όσον αφορά τις περιβαλλοντικές επιδόσεις.
Οι αναπτυξιακές προοπτικές του Λιμένα Ελευσίνας
Αναφερόμενος στις αναπτυξιακές προοπτικές του Λιμένα Ελευσίνας, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.Ε. ΑΕ υποστηρίζει ότι
“Η Ελευσίνα διαθέτει τις απαραίτητες προδιαγραφές για να αναδειχθεί σε σημαντικό εμπορικό κόμβο και σπουδαίο κρίκο στην αλυσίδα των εμπορευματικών μεταφορών, που θα δώσει πνοή στην τοπική και εθνική οικονομία”.
Η άποψή του έχει βαρύνουσα σημασία δεδομένης της πολυετούς εμπειρίας του σε θέματα ανάπτυξης λιμένων.
“Ο Λιμένας Ελευσίνας – εξηγεί ο κ. Καμαρινάκης- είναι ένα αμιγώς εμπορικό λιμάνι, το μεγαλύτερο δημόσιο στην Αττική για την εξυπηρέτηση χύδην φορτίου. Λόγω της γεωγραφικής του θέσης αποτελεί την μοναδική διέξοδο για επέκταση του λιμένα Πειραιά. Οι λιμενικές υποδομές της Ελευσίνας δρουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά με τον Πειραιά.
Η Ελευσίνα θα μπορούσε να εξυπηρετήσει και μεγαλύτερα πλοία εάν το επέτρεπαν τα βάθη στον Δίαυλο Σαλαμίνας. Αυτή η προοπτική θα μπορούσε να εξεταστεί από την Πολιτεία δεδομένου ότι θα εξυπηρετήσει καλύτερα όλες τις βιομηχανικές μονάδες της περιοχής και κυρίως επειδή ο Λιμένας Ελευσίνας δύναται να καταστεί μια ανταγωνιστική πύλη εισόδου εμπορευμάτων, μέσα από το τρίπτυχο των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών “λιμένας – οδικό δίκτυο – τρένο”. Αποτελεί το φυσικό επίνειο του Θριάσιου πεδίου, όπου δημιουργείται το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο μεταφορών και logistics της Ελλάδας, έχει προνομιακή πρόσβαση στο κεντρικό οδικό δίκτυο και επίκειται η σύνδεση του με το τρένο στο πλαίσιο της ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου. Επίσης οι λιμενικές υποδομές Ελευσίνας προσφέρονται ιδανικά και για ανάπτυξη Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων προς εξυπηρέτηση μεταφοράς εμπορευμάτων, κυρίως αγροτικών προϊόντων, από/προς τα κοντινά νησιά και την Κρήτη ώστε να διευκολυνθεί η ακτοπλοΐα στον Πειραιά με ταχύπλοα πλοία γραμμής. Ακόμη το κοντινό αεροδρόμιο της Ελευσίνας μπορεί μελλοντικά να χρησιμοποιηθεί και για εμπορικούς σκοπούς.
Όλα αυτά λαμβάνονται υπόψη στο νέο υπό εκπόνηση μάστερ πλαν και τον σχεδιασμό του Λιμένα για τα επόμενα 25χρόνια”.
Το νέο μάστερ πλαν
Οι μελέτες στο νέο μάστερ πλαν, που εκπονεί ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ, προβλέπουν σημαντική αύξηση φορτίων τα επόμενα χρόνια. Διαπιστώνουν ότι, η ανάπτυξη του Λιμένα Ελευσίνας επιτυγχάνεται με την προοπτική μεταφοράς των εμπορευματικών δραστηριοτήτων σε άλλη κατάλληλη θέση, εντός των ορίων αρμοδιότητας Ο.Λ.Ε. ΑΕ., διότι η σημερινή θέση του κεντρικού εμπορικού λιμένα αναστέλλει την περαιτέρω ανάπτυξη, λόγω της άμεσης γειτνίασης του με τον αστικό ιστό και ως εκ τούτου την αδυναμία διαμόρφωσης σύγχρονων οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων.
“Οι μελετητές του νέου μάστερ πλαν – αναφέρει ο κ. Καμαρινάκης- προτείνουν την σταδιακή μετεγκατάσταση του κεντρικού εμπορικού λιμένα ώστε να καταστεί δυνατή η σύνδεση με το τρένο σε άλλο σημείο της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα, δικαιοδοσίας Ο.Λ.Ε. ΑΕ. Η επιλογή συγκεκριμένης θέσης θα προκύψει, εφόσον τοποθετηθούν και συμφωνήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ώστε να επιλεγεί η βέλτιστη δυνατή λύση. Ο σημερινός κεντρικός λιμένας, θα αξιοποιηθεί για ήπιες και φιλικές προς την πόλη λιμενικές χρήσεις, ενώ θα δημιουργηθεί και πύλη εισόδου-εξόδου Σένγκεν”.
Το νέο υπό εκπόνηση μάστερ πλαν του Λιμένα Ελευσίνας προσεγγίζει για πρώτη φορά, ολιστικά και όχι αποσπασματικά, τις ιδιαιτερότητες ολόκληρης της περιοχής αρμοδιότητας Ο.Λ.Ε. ΑΕ. Σήμερα είναι σε εξέλιξη η Β’ φάση υλοποίησης του, ενώ έχει ολοκληρωθεί η Α’ φάση με την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και την καταγραφή των λειτουργικών προβλημάτων.
Ο ρόλος των λιμενικών υποδομών Ο.Λ.Ε. ΑΕ στην σύνδεση της Ρεβυθούσας για την διακίνηση φορτηγών αυτοκινήτων LNG
Ερωτηθείς για το θέμα της διακίνησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) με βυτιοφόρα μέσω των λιμενικών υποδομών του Ο.Λ.Ε. ΑΕ από/ προς τον τερματικό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στην Ρεβυθούσα σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας Ο.Λ.Ε. ΑΕ – ΔΕΣΦΑ, το οποίο καθίσταται ιδιαίτερα επίκαιρο λόγω των εθνικών αναγκών από την σημερινή ενεργειακή κρίση, ο κ. Καμαρινάκης διευκρινίζει:
“Το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ο.Λ.Ε. ΑΕ και ΔΕΣΦΑ υπεγράφη για εθνικούς λόγους, λαμβάνοντας υπόψη ότι η χρήση των λιμενικών υποδομών του Ο.Λ.Ε. ΑΕ είναι η μόνη “οδός” για να συνδεθεί η νήσος Ρεβυθούσα με την υπόλοιπη Ελλάδα. Απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιηθεί οποιαδήποτε χρήση των λιμενικών υποδομών, είναι να εγκριθούν πρώτα όλες οι αναγκαίες μελέτες, που πραγματοποιούνται με μέριμνα της ΔΕΣΦΑ, σχετικά με την ασφάλεια σύνδεσης με τα οδικά δίκτυα, την περιβαλλοντική ασφάλεια, όπως και οποιαδήποτε άλλη μελέτη υποδειχθεί από τους αρμόδιους φορείς”.
Υδατοδρόμιο σε Ασπρόπυργο ή Ν. Πέραμο
Όσον αφορά το ενδεχόμενο δημιουργίας υδατοδρομίου στον κόλπο της Ελευσίνας, ο κ. Καμαρινάκης επισημαίνει:
“η προοπτική είναι εφικτή για την περιοχή του Δήμου Ασπροπύργου ή της Νέας Περάμου Μεγάρων και το θέμα θα εξεταστεί από τον Ο.Λ.Ε. ΑΕ θετικά, εφόσον όμως υπάρξει σχετικό ενδιαφέρον από τους επενδυτές στο μέλλον. Προς το παρόν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για λιμένες με ακτοπλοϊκή σύνδεση ή για λιμένες που εξυπηρετούν κρουαζιερόπλοια και τουριστικά σκάφη αναψυχής”.
Η συμβολή του Ο.Λ.Ε. ΑΕ στον Πολιτισμό και η συνεργασία με την 2023 Ελευσίνα- Πολιτιστική Πρωτεύουσα
Παρότι ο Λιμένας Ελευσίνας είναι εμπορικός, έχει ανοιχτές τις πύλες του στον Πολιτισμό και στηρίζει τις δράσεις της 2023 Ελευσίνας-Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.
“Ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με την 2023 Ελευσίνα-Πολιτιστική Πρωτεύουσα ώστε να συμβάλει από την πλευρά του στην επιτυχία του Προγράμματος του Δήμου της Ελευσίνας για την ανακήρυξη της πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Όλοι οι ελεύθεροι χώροι του Ο.Λ.Ε. ΑΕ είναι διαθέσιμοι για να φιλοξενήσουν πολιτιστικές δράσεις. Γι’ αυτό και πρωταρχικό μέλημα μας ήταν να ολοκληρωθούν έγκαιρα τεχνικά έργα ανάπλασης, τα οποία σήμερα έχουν εξωραΐσει την εικόνα του παραλιακού μετώπου της πόλης σε χώρο περιπάτου και αναψυχής, με αποτέλεσμα σήμερα ο κόσμος να έχει επιστρέψει στην θάλασσα” λέει ο κ. Καμαρινάκης.
Μάλιστα το προσεχές διάστημα ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ θα τοποθετήσει και ένα εντυπωσιακό γλυπτό σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο αρμοδιότητάς του, επί της παραλιακής οδού Κανελλοπούλου, πλάι στον κεντρικό εμπορικό λιμένα.
“Με γνώμονα την ανάδειξη της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Ελευσίνας, ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ αξιοποιεί και ένα σημείο, όπου μέχρι πρότινος στάθμευαν αυθαίρετα νταλίκες και δημιουργούσαν σοβαρά προβλήματα στην κυκλοφορία. Τα τεχνικά έργα ολοκληρώνονται και σύντομα θα τοποθετηθεί γλυπτό με την ονομασία “Αέναος Πλους”, αφιερωμένο στον Άνθρωπο της Θάλασσας, την Ελευσίνα και τον Πολιτισμό της. Είναι έργο της εξαίρετης γλύπτριας Ασπασίας Σταυροπούλου, η οποία δώρισε την καλλιτεχνική ιδέα και τον σχεδιασμό του αγάλματος στον Οργανισμό” αποκαλύπτει ο κ. Καμαρινάκης.
Επιπλέον, ο Οργανισμός προωθεί σε συνεργασία με την 2023 Ελευσίνα- ΠΠ το πρωτοποριακό εγχείρημα “Θαλάσσια Ιερά Οδός”. Αφορά την θαλάσσια σύνδεση του Πειραιά με την Ελευσίνα, που θα λειτουργήσει από το νέο έτος. Η δράση τελεί υπό την αιγίδα του ΥΝΑΝΠ, αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά της Δυτικής Αττικής και αναμένεται να φέρει πολλούς επισκέπτες και τουρίστες στην Ελευσίνα, τονώνοντας την τοπική οικονομία.
Παραχώρηση χώρων του παραλιακού μετώπου στην τοπική κοινωνία
Στο έργο του Οργανισμού για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής διακρίνεται και η απόδοση εκτάσεων της Χερσαίας Ζώνης Λιμένος, στους Δήμους Ελευσίνας, Ασπροπύργου και Μεγαρέων.
“Χώροι, που δεν χρησιμοποιούνται πλέον για λιμενικές εργασίες, αποδόθηκαν στην τοπική αυτοδιοίκηση για κοινόχρηστο και κοινωφελή σκοπό και αφού προηγουμένως ολοκληρώθηκαν με δαπάνη του Ο.Λ.Ε. ΑΕ τεχνικά έργα ανάπλασης και εξωραϊσμού, ώστε οι τοπικές κοινωνίες να έχουν ασφαλή και ελεύθερη πρόσβαση στην θάλασσα” αναφέρει ο κ. Καμαρινάκης.
Επίσης, ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ έχει απευθύνει προς τους Δήμους πρόταση για υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης Συνεργασίας ώστε να δοθεί τέλος στις συνεχιζόμενες προσφυγές για χρεώσεις δημοτικών τελών και καθαριότητας σε βάρος του Οργανισμού, διότι το θέμα έχει ρυθμιστεί από την Δικαιοσύνη σε άλλους λιμένες.
Τέλος, ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττική για την μεταφορά τεχνογνωσίας σε θέματα διαχείρισης λιμένων, καθώς και Σύμφωνο Συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Πειραιά για την χρήση προηγμένου τεχνολογικού εξοπλισμού, που θα αξιοποιηθεί και από το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας- Δυτ. Αττικής για την παροχή εξειδικευμένης κατάρτισης σε έργα φορτοεκφόρτωσης, προς όφελος των επαγγελματιών και εργαζομένων της πόλης.
Οι εξωστρεφείς δράσεις του Ο.Λ.Ε. ΑΕ καθιστούν το έργο του, στο σύνολο του, πολύτιμη παρακαταθήκη για την συνέχεια“.